Vapor lock

door Gilbert Verkuijlen

                   

 

Een meer uitgebreide benaming is Fuel vapor locking. Het bevriezen van de benzine valt onder dit verschijnsel, maar het meest voorkomende verschijnsel met deze benaming is het verdampen van de benzine voordat die de carburateur / motor bereikt. Er is een aantal redenen waarom dit gebeurt, en ik zal in het kort ook een aantal "oplossingen" opsommen. Tijdens de herfst en de winter mengen de raffinaderijen (vooral in the USA!!!) de benzine met zoveel mogelijk zeer vluchtige componenten terwijl ze nog steeds aan de RVP (Reed Vapor Point) voldoen. Dit is een manier om van hun producten af te komen die ze anders niet kunnen verkopen. Als de temperatuur oploopt (lente en zomer), verminderen de raffinaderijen de hoeveelheid zeer vluchtige stoffen om zo toch nog aan de RVP te voldoen. Het is duidelijk dat een tank van een benzinepomp waarvan niet veel benzine wordt afgenomen, nog steeds veel vluchtige componenten bevat als we het winterseizoen uitkomen. Benzine dat recentelijk is bijgevuld is het beste, dus de drukkere benzinestations kan dan een logische keuze zijn. Mijn Vapor Lock problemen deden zich vooral in de bergen (Rocky Mountains) voor en de hoogte zorgt dan voor een extra negatieve factor. Ik was daar dan ook niet de enige met Vapor Lock problemen. Je ziet daar regelmatig auto's langs de kant staan met dit probleem. Een tijdelijke oplossing is het bijvullen van benzine, waardoor de gemiddelde temperatuur van de benzine in de tank lager wordt. Ook heb ik regelmatig de benzinedop eraf gedraaid, zodat eventueel aanwezige gassen / dampen de tank konden verlaten. Maar zodra de temperatuur van de benzine weer toenam, kreeg ik weer problemen met Vapor Lock.

 

Het probleem van Vapor Lock doet zich vaker voor in oudere auto's. Laatst heb ik het zelf nog ondervonden met mijn '65 Unimog. Nieuwere auto's met injectie en een elektrische benzinepomp die in de tank is geïnstalleerd (om de pomp koel te houden) hebben minder last van Vapor Lock.

 

Wat kan je hier nu tegen doen?? Een oplossing is het installeren van een elektrische benzinepomp, zo dicht mogelijk bij de benzinetank (de vorige eigenaar van mijn Jeep had de benzinepomp boven de uitlaatdemper gemonteerd. Doh!!). Je kan de benzineleidingen en de pomp dan nog isoleren. Rubberen leidingen worden minder snel warm ten opzichte van stalen leidingen (maar let ook op de veiligheid). Een return van benzine naar de tank helpt ook, omdat de kans op verdampen op warme plekken dan kleiner is. De return die normaal van de benzinefilter loopt, was bij mij afgesloten. Dan vraag je natuurlijk om problemen.

 

Probeer dit zeker niet thuis, maar ik ken mensen in the USA die hun benzine mengen (tot maximaal 10%) met diesel en kerosine, omdat dit minder vluchtige stoffen zijn. Voor hen helpt het, maar een motor met veel power, een hoge compressie etc. heeft een grote kans op beschadiging. Overigens hebben ze geen problemen met vermogensverlies.

 

                   

Gilbert Verkuijlen.
E-mail: Gilbert@moab.nl
Website: www.moab.nl