Goedkope trucjes

door Gilbert Verkuijlen

                   

 

Inleiding

Na al die dure upgrades is het nu eens tijd om terug naar de basis te gaan: het verbeteren van de Jeep met onderdelen die bijna niets kosten. Dank aan Lars Soo, Craig Myers en John Nutter voor hun bijdragen.
 

Hockey Puck body lift

Samen met fender trimming (het vergroten van de wielkasten met een slijptol wat overigens voor mij te rigoureus is) is dit de goedkoopste en makkelijkste manier om een extra inch ruimte voor de banden te krijgen. Zoals de titel al verklapt heb je hier elf hockey pucks (die zwarte ronde nasi-schijven bij ijshockey) voor nodig. Natuurlijk kan je hier ook aluminium schijven voor gebruiken. Het is niet aan te bevelen om goedkope pucks uit de Oost Europese landen te gebruiken. De hockey pucks worden boven op de bestaande body mount bushings geplaatst. Twee op de achterbumper, zes aan de zijkant van het frame / chassis, één net voor de radiator en twee zijn voor de benzinetank verstopt. Stapel geen hockey pucks op elkaar om een hogere lift te krijgen!! Je wilt niet weten hoe je Jeep eruitziet als de opgestapelde pucks gaan schuiven. Voor de hockey puck lift heb je ook nieuwe bouten nodig.

 

Probeer dit maar eens met jouw Jeep (deze heeft SOA)

 

De installatie duurt ongeveer 3 uur en je hebt alleen een krik, eventueel wat houten blokken en dopsleutels nodig:

  1. Draai al de bouten los en verwijder ze aan één kant plus degene voor de radiator. De bouten aan de andere kant moeten los zijn, maar mogen NIET verwijderd worden.
  2. Gebruik de verwijderde bouten om te weten hoe lang de nieuwe bouten moeten zijn en gebruik hiervoor Grade 8 bouten. De originele bouten zijn Grade 5 bouten, maar ik vind de Grade 8 bouten toch iets sterker, omdat ze schokken beter kunnen opvangen. De nieuwe bouten zouden wel eens 1" langer moeten zijn (doh). Voor een Wrangler heb je 6 bouten van 1/2"x4-3/4" en 5 bouten van 7/16"x3-5/8" nodig.
  3. Verwijder de bouten van het dunne railtje dat voor de grill gemonteerd is. Dit railtje houdt de remleiding op z’n plaats die van de bestuurderskant naar de passagierskant loopt. Het railtje moet hoger gemonteerd of anders aangepast worden.
  4. Rijd (met een andere auto) naar de dichtstbijzijnde winkel waar ze bouten van een hoge kwaliteit verkopen. Als je geluk hebt is de zaak ook nog open en kan je de bouten kopen, inclusief langere bouten voor het railtje.
  5. Boor gaten in het midden van alle hockey pucks.
  6. Gebruik één of twee krikken en krik één kant van de body omhoog. Gebruik balken, platen of iets dergelijks om een goed draagvlak te creëren.
  7. Plaats de pucks boven de rubberen body mounts en tegen de onderkant van de body.
  8. Doe de nieuwe bouten in de gaten, maar draai ze nog niet strak aan. Zorg dat je nog genoeg speling hebt om de andere kant op te krikken.
  9. Verwijder de bouten weer, omdat je natuurlijk vergeten bent om Loctite te gebruiken. De Loctite zorgt ervoor dat de bouten niet zo snel loskomen en het werk, voor de volgende keer dat je de bouten moet verwijderen, een stuk makkelijker is.
  10. Herhaal stap 6 tot en met 9 (voor de snelle leerlingen onder ons tot en met stap 8) voor de andere kant van de body.
  11. Draai de bouten aan tot het punt dat de pucks vervormen. Het is mogelijk om ze te verpletteren, dus doe voorzichtig met die dopsleutel. Sommige mensen draaien de bouten aan totdat de originele rubbers boller worden.

Afhankelijk van je Jeep kan het nodig zijn om sommige pucks aan te passen om ze perfect tegen de body te laten drukken. De stukken die je over hebt kan je gebruiken om het railtje voor de grill 1 inch hoger te monteren. Je kan ook de remleiding tegen de ondersteuning van de grill monteren door er twee gaten in te boren en de originele plastieken clamps te gebruiken. Het railtje wordt dan overbodig en kan je weggooien.

Oh ja, tegen de tijd dat je zover bent, ben je er waarschijnlijk achter gekomen dat je ventilator tegen dat rond gat (fan shroud) komt. Je kan dit oplossen door nieuwe gaten te boren om je shroud of radiator lager te monteren. Het is hoe dan ook makkelijker om even de radiator te verwijderen, tenzij je een rechthoekige boor kunt lenen. Waarschijnlijk is het beter om hier mee te beginnen, want je kan je ventilator beschadigen bij het te hoog opkrikken van de body / carrosserie. Je moet sowieso de body niet te hoog opkrikken, omdat dan ook wel eens de verbinding voor de automatische versnellingsbak etc. kan beschadigen. Heb je een automaat, dan kan je de verbinding verlengen zodat het pijltje (de indicator) weer precies aangeeft in welke versnelling de Jeep staat, maar zonder verlenging werkt alles ook prima.

Gefeliciteerd. Je bent klaar en je Jeep is één inch hoger.

 

Een Jeep met SOA en 3/4 elliptische vering op een ramp

 

3/4 elliptische vering

De 3/4 elliptische vering (ook bekend als "Buggy" spring) is verassend makkelijk en sierlijk. De benodigde gereedschappen heeft bijna iedereen wel ergens in een garage, schuur of gastenkamer liggen en de benodigde onderdelen kosten bijna niets. De volgende onderdelen zijn nodig voor dit project:

Het eerste wat je moet doen is de centering pin van de bladverenpakketten verwijderen. Pak uit de pakketten de langste bladveer met de ogen en zaag ze af op 5.5" (14cm) van de centering pin tot aan het kleinste oog. Een slijptol of een cirkel zaag kan het werk doen. Nadat de bladveer op lengte is gemaakt, moet je een gat boren van 3/8" (9.5mm) op ongeveer 3" (76mm) van het afgezaagde eind. Schroef de centering pin er weer in. Gooi er een likje verf tegenaan en de kwart bladveren zijn gereed.
 
  

Met originele ophanging

Wrangler na de conversie

Spring plate onder frame

 

 

 

 

Krik de achterkant van de Jeep op zodat de achterbanden nog net de grond raken. Werk aan één kant tegelijkertijd. Verwijder de achterste shackle (schommel) van het frame / chassis en de bladveren. Plaats de kwart bladveer onder het frame zodat het oog en het originele gat in het frame precies boven elkaar ligt. Merk de locatie van de centering pin op het frame en leg de kwart bladveer weg. Boor een gat van een halve inch (13 mm) in de bodem van het frame voor de centering pin. Doe eventueel wat "Poly liner" op de onderkant van het frame om geluid van metaal op metaal te voorkomen. Gebruik een extra 13mm bout om de spring plate uit te lijnen en gebruik de U-bouten om de locaties te merken waar gaten geboord moeten worden door de schuine verbinding aan de binnenkant van het frame. Boor twee gaten van 14 mm aan beide zijden voor de U-bouten. Bij sommige Jeeps moet de uitlaat verwijderd worden om de gaten te boren aan de passagierskant. Installeer de U-bouten over het frame en door de 14 mm gaten. Plaats de kwart bladveren aan de onderkant van het frame en doe de centering pin in het half inch gat. Beveilig de kwart bladveer met de U-bouten en draai de moeren aan tot 90 ft/lbs. Monteer de shackles (schommels) aan het oog van de kwart bladveer en het originele oog van het originele bladverenpakket.

De totale installatie van de 3/4 elliptische vering duurt ongeveer 3 uur. Je krijgt ongeveer 1.25" (3 cm) lift van deze conversie bij een YJ, wat ongeveer hetzelfde is als met een shackle lift. Eventueel geïnstalleerde wiggen voor een lift kit kunnen waarschijnlijk verwijderd worden, omdat deze lift de pinion omhoog laat wijzen. Bij een CJ is de lift waarschijnlijk verwaarloosbaar, omdat de bovenkant van de schommel al aan de onderkant van het frame wordt gemonteerd. De belangrijkste reden om deze lift dan toch uit te voeren is de geweldige toegevoegde wheel travel naar beneden. Met een shackle reversal system kan je ook de voorkant uitvoeren met een buggy spring.
 

 

Computer bypass voor de 4.2 liter motor (CJ en YJ)

Voordat ik de methode beschrijf wil ik even vermelden dat een uitgebreid artikel te vinden is op vele andere websites, zoals http://www.4x4wire.com. De door mij beschreven methode is iets anders om het makkelijk te houden en vooral guldens te besparen. Oh ja, en ik kan op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden J .

De basis bestaat uit twee punten:

  1. Het loskoppelen van de mix solenoïdes aan de achterkant van de Carter BBD carburateur.
  2. Het gebruik van een Mopar Performance ontstekingsmodule in plaats van de originele Dura Spark II en de computer uit de ontstekingslus te halen.

Om het een stuk goedkoper te houden kan je ook de Duro Spark behouden in plaats van een prijzige Mopar ontstekingsmodule aan te schaffen. De Duro Spark is niet zo slecht en vervangende onderdelen zijn makkelijk te vinden.
  

Weer een Wrangler met Spring Over Axle en 3/4 elliptische vering

 

De methode:

 De motor laten draaien totdat die op temperatuur is en in een gesloten lus draait (voor de laatste keer).

 Schroef de stelschroeven (voor stationair lopen) naar binnen, zodat de naalden die verbonden zijn met de "stepper motor" bewegen. Het doel hiervan is om de carburateur om de tuin te leiden waardoor de naalden zich in de rijkste positie bevinden. De naalden zullen naar binnen worden getrokken en de toon van de lucht die door de carburateur zal laag worden. De motor zal langzamer gaan lopen en beginnen te stotteren. Dit is het punt om de motor uit te zetten en de stekker aan de achterkant van de carburateur voor de stepper motor los te koppelen. Vanaf dit moment blijft deze stekker losgekoppeld.

 Dit punt komt niet overeen met het artikel beschreven op www.4x4wire.com. Hier zal de elektronica worden aangepast, zodat geen Mopar onderdelen hoeven te worden gebruikt. Bij Jeeps vanaf 1983 (en 4.2 liter motors) gaan de paarse en oranje draden van de verdeler naar de computer onder het dashboard in plaats van direct naar de ontstekingsmodule, zoals bij oudere CJ’s met Dura Spark. De samenvatting komt neer op: de oranje draad bij de verdeelkap wordt verbonden met de oranje draad bij de ontstekingsmodule en de paarse draad bij de verdeelkap wordt verbonden met de paarse draad bij de ontstekingsmodule. Trek de draden voorzichtig uit de zwarte gespleten flexibele buis en volg de draden zorgvuldig. De oranje en paarse draden van de verdeler gaan tussen de accu en kleppendeksel door de "firewall". Er gaat ook een oranje draad van de ontstekingsmodule door de firewall op dezelfde plaats. Snijd de twee draden door en verbind deze twee oranje draden. Snijd de paarse draad hier ook door. Er komt geen paarse draad uit de stekker bij de ontstekingsmodule, dus je moet de paarse draad van de verdeler verbinden met de paarse draad van de ontstekingsmodule tussen de ontstekingsmodule en de stekker. Gebruik voor het toegevoegde stuk 16 Ga draad en isoleer de verbindingen na het solderen.

 Zoals beschreven in het 4x4wire.com artikel, moet je de vacuümslang van de verdeler verbinden met het vacuüm dat uit de carburateur, ongeveer halverwege aan de kant van de kleppendeksel, komt.

 De laatste stap is het instellen van de "timing". Koppel de vacuümslang bij de verdeler los en stop deze dicht. Let op dat je bij een verkeerde instelling van de timing de motor niet laat overhitten. Laat de motor niet stationair lopen voordat je de timing opnieuw hebt ingesteld. Hierna zal de motor een stuk beter lopen.

 

Na de conversie zal de motor stationair een stuk regelmatiger lopen. Je zal waarschijnlijk iets meer kracht hebben onder de 3,000 toeren per minuut en de motor zal regelmatiger en makkelijker naar 4,000 toeren per minuut accelereren. Het koppel zal bij 600 toeren per minuut een stuk verbeterd zijn. Als je geen problemen met je 4.2 liter motor hebt, dan zou ik er niet zoveel aan veranderen. Probeer de motor op meer dan 3,000 toeren per minuut te draaien en kijk eens of die onregelmatig loopt en stottert.
 

Andere handige en goedkope trucjes

 Word je ook helemaal gek van die CB antenne die elke keer tegen de hardtop zwiept?? Maak een gat in een tennisbal en schuif die op de antenne tot het punt waar de antenne de hardtop raakte.

 Wil je sleephaken aan de achterkant van je Jeep?? Koop een groot hoekprofiel (100 x 100 x 10 mm) en monteer die in plaats van je originele bumper. Op het horizontale gedeelte van de nieuwe bumper kan je sleephaken monteren (gebruik Grade 8). Zorg dat de sleephaken direct verbonden zijn met het frame / chassis. Voor dit doel zijn er al origineel getapte gaten in het frame. Monteer een plaatje onder de sleephaken en verbind dit plaatje met de bout in het getapte gat. Vergeet niet het één en ander te beveiligen met een laspunt. Gooi er een likje verf tegenaan voor bescherming en het uiterlijk.

 

 

Eigen upgrades

Even nog een snelle update van de upgrades aan mijn Jeep. Ik heb zelf de 1" M.O.R.E. bodylift gekocht. Het principe is precies gelijk aan de hockey puck lift, alleen met aluminium schijven. De reden waarom ik dan toch de M.O.R.E. lift heb gekocht is dat ik ook meteen de body mounts wil vervangen door polyurethane body mounts. Ik heb deze body mounts als één compleet pakket met de 1" lift gekocht. De 3/4 elliptische vering heb ik geïnstalleerd onder mijn 1989 Wrangler.

 

                   

Gilbert Verkuijlen.
E-mail: Gilbert@moab.nl
Website: www.moab.nl